Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Stockholmsyndromet er en psykisk tilstand, i hvilken ofrene for en kidnapning eller person, der indespærres imod deres frie vilje - fanger - udvikler et forhold til deres vogtere. Denne solidaritet kan sommetider komplicere tingene, når fangerne ligefrem hjælper deres tilfangetagere med at opnå deres mål eller undslippe politiet.

Syndromet udvikler sig ud af ofrets forsøg på at relatere sig til sin tilfangetager eller få sympati fra kidnapperen.

Syndromet blev navngivet således efter det berømte Norrmalmstorg røveri imod Kreditbanken i Stockholm, som varede fra 23. august til 28. august, 1973. I denne sag vedblev ofrene at forsvare røverne, selv efter at den seks dage lange tilfangetagelse var overstået. De forholdt sig også forbeholdne i den efterfølgende retssag. Navnet blev første gang anvendt af kriminologen og psykologen Nils Bejerot, der assisterede politiet under røveriet og refererede til syndromet i en nyhedsudsendelse. Mange psykologer over hele verden tog det derefter til sig.

Andre berømte sager tæller f.eks. flykapringer og kidnappede mennesker, så som Patricia Hearst. Efter at have været gidsel hos en politisk engageret militær organisation (the Symbionese Liberation Army, eller SLA), sluttede Patty Hearst sig til gruppen adskillige måneder efter at have opnået sin frihed. Syndromet er beslægtet med brudebortførelser (bride capture - kulturelt accepteret praksis, hvor en mand med magt kan tvinge en kvinde ind i sin familie) og lignende emner i kulturel antropologi.
Supplerende til ovenstående.
[www.heal-online.org]

Hvordan pædagogikken bruges i børneindustrien til at opdrage normale "utilpassede" børn til "Stepford" børn. Her er et eksempel på hvordan i en moderne institution

Fase 1.
Nægt al kontakt med omverdenen. Nægt samspil mellem "Studerende". Nægt basale behov som straf (mad, søvn, tøj, varme, vand osv.). Skab forvirring og brug fysisk og mental udmattelse som et redskab til at nedbryde "gammel adfærd". Dette medfører en fuldstændig mental opdeling i barnet. (Tvungen forræderi mod sig selv.)

Fase 2.
Når et barn bliver "medgørlige" begynder man at give små "Belønninger" for lydighed og risikoen for at returnere til tidligere fase bliver holdt ud som den værste straf, man kan modtage.
Børn overtales til at finde på historier (falske tilståelser) om sig selv og andre for at blive belønnet for deres "Ærlighed". (Tvungen forræderi.)

Fase 3.
Barnet har ikke mere mening om sig selv baseret på egne selvbilled eller afspejling af hans / hendes jævnaldrende. Barnet har helt mister og tager afstand mellem sit "gamle liv / gamle adfærd" og "nye liv / nye adfærd".
(Komplet mental / emotionel sammenbrud og bevidst skabelse af disassociative lidelse.)

Fase 4.
Barnet er helt underdanig og hjernevasket. Barnet hader alt, hvad de engang var, eller kendte. Barnet føler sig tryg i det pågældende miljø, og kreditter programmet med hans / hendes succes. Barnet får "Ansvar" for at "lede" andre børn. (Baenet er nu hjernevaskede og aktivt medvirken dets bortførere i hjernevask af andre.)

Disse metoder er destruktive og krænker alle menneskeretigheder, også de negative. Og, ifølge psykiater Dr. Peter Breggin er tusinder og måske endda millioner af teenagere under denne "behandling" mod deres vilje..- det er ikke kun uetisk, forkert og et overgreb, men også med til at ydmyge og fremmedgøre dem. Vores børn fortjener bedre.

Denne model til at nedbryde børnene er udarbejdet under kyndig vejledning i det såkaldte MK-ultra program og er en af flere forsøg der indebærer medikation af hjernemedicin som vi kender fra Godhavnsdrengene men også de knap så kendte programmer Paper Clip Dolls samt Project Monarch m.fl.

Den 8. februar 2012
SocialpædagogernesSLCSFA, MEG/lh
LandsforbundSag: 2011-SLCSFA-01598 Dokument: 1177237
[www.sl.dk]

"Børn og unge på Schuberts Minde mødes tilsyneladende af den grundlæggende betragtning, at de skal brydes ned, at de skal fratages og selv fralægge sig deres egen identitet. De skal nulstilles, som det formuleres i dokumentaren.
Etisk Udvalg mener, at et sådan syn på børn strider mod børnekonventionens bestemmelser om beskyttelse af børn og unge, herunder respekt og beskyttelse af deres identitet og kultur.
Ikke mindst strider det mod det grundlæggende princip om, at barnet fødes til et værd og en værdighed, som kræver særlig beskyttelse.
Fratagelsen af identiteten sker systematisk ved, at børn og unge på Schuberts Minde har en lang række regler eksempelvis om beklædning, adfærd, holdninger, meninger og aktiviteter. Den høje grad af ydrestyring, som udvises på Schuberts Minde er defineret og bestemt af leder og personale på institutionen."

Selve teknikken blev udarbejdet efter amerikanske krigsfanger ikke vilde vende tilbage fra Japan efter krigen, er blevet videreudviklet og kaldes idag pædagogik.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
McXwX
Indlæg: