Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Vi må leve med PET-fortielser

- Jeg tror aldrig, vi får sandheden at vide, siger formanden for Folketingets retsudvalg Karina Lorentzen.

- Det er overhovedet ikke tilfredsstillende, at vi ikke kan få svar i den sag, siger Karina Lorentzen Dehnhardt.

Regeringspartiet SF har fortsat tillid til, at Politiets Efterretningstjeneste har optrådt lovligt under en hemmelig operation på Den Arabiske Halvø.

Det fastslår retsudvalgets formand Karina Lorentzen Dehnhardt ovenpå nye afsløringer i Jyllands-Posten af PET's samarbejde med agenten Morten Storm.

Men hun beklager også situationen med den forøgede mistanke om, at PET hjælper CIA med at opspore mistænkte terrorledere, således at de kan blive mål i droneangreb.

- Det er overhovedet ikke tilfredsstillende, at vi ikke kan få svar i den sag, siger Karina Lorentzen Dehnhardt.

- Jeg tror aldrig, vi får sandheden at vide om, hvad der egentlig er foregået, tilføjer hun.

- Men jeg har for længst anerkendt, at PET lever af at samarbejde med andre efterretningstjenester, og det samarbejde vil tørre ud, hvis PET skal fremlægge oplysninger, siger Karina Lorentzen Denhardt.

Enhedslisten har tidligere foreslået, at PETs samarbejde med Morten Storm og CIA kulegraves af en kommission. Hertil siger SF's ordfører, der også er formand for retsudvalget og sidder i Folketingets kontroludvalg:

- På nuværende tidspunkt ser jeg intet behov for en kommissionsundersøgelse.

Samtidig advarer hun folk mod at drage forhastede konklusioner på baggrund af Jyllands-Postens reportager.

SF'eren lægger samtidig vægt på, at kontrollen med PET fremadrettet skærpes.

I en ny lovgivning om PET sikres det nemlig, at Folketingets kontroludvalg en gang om året får en orientering af PET om brugen af civile agenter.

- Det er godt, at der kommer ekstra øjne på det, så det ikke kun er justitsministeren, der har indsigt i brugen af agenter, siger Karina Lorentzen Dehnhardt.

Denne form for kontrol er dog hemmelig. Kontroludvalget må ikke fortælle om sit arbejde.

31/03-2013
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
VtCHE
Indlæg: