Kriseramt museum var advaret
Skandale
Brian Mikkelsen advarede folkene bag søfartsmuseum mod at bygge uden at have driftsmidler på plads. Nu risikerer museet at måtte lukke kort efter åbning.
Flere år inden man gik i gang med at bygge M/S Museet for Søfart på havnefronten i Helsingør, blev museet tydeligt advaret imod at gå i gang uden at have midler på plads til at drive museet.
Når man får sådan en advarsel sort på hvidt, burde man have standset op og sagt: Der er ikke nok grundlag til at gå i gang
Jørn Langsted, Professor ved Aarhus Universitet
Det viser dokumenter i sagen, som Politiken har fået aktindsigt i. Nu risikerer museet, der har kostet et trecifret millionbeløb, at lukke, kort tid efter at dørene slås op for første gang 29. juni.
Allerede to år inden byggeriet gik i gang i juni 2008, tændte daværende Brian Mikkelsen (K) en advarselslampe i et brev til museet. Ministeren frarådede at igangsætte byggeriet, »førend der er skabt sikkerhed for et forsvarligt driftsbudget for museet i årene fremover«.
Ministeren afviste desuden at finde de ekstra penge, som museet allerede dengang bad om:
»Jeg må dog allerede nu understrege, at en varig bevillingsforøgelse på 6 mio. kr. årlig ligger uden for Kulturministeriets rækkevidde«, skriver Mikkelsen i brevet, der er adresseret til Dan Pode Poulsen, formand for Maritim Museums Byg, der er bygherre for museet, og som dengang altså satte byggeriet i gang, vel vidende at driften ikke var på plads.
I de efterfølgende år fortsatte museet med at bede Kulturministeriet om øgede driftsmidler.
Men Kulturministeriet understregede både på møder og i breve over for museet, at det ikke kunne få alle de ønskede driftsmidler. Ministeriet gik dog med til at øge driftsbevillingen i tre omgange, så staten i alt nu støtter driften med knap 8,4 millioner i år.
Udsigt til store underskud
Bevillingen er dog langtfra nok til at drive museet – i 2013 er museet 4,5 millioner kroner fra at nå driftsbudgettet, og i 2014 mangler de 8 millioner kroner, som Politiken kunne afsløre i sidste uge.
Dan Pode Poulsen, hvordan kunne I sætte byggeriet i gang trods advarsler fra kulturministeren om ikke at gøre det, når I ikke havde driftsmidlerne på plads?
»Vi vurderede i 2008, at der var en god chance for, at museet kunne nå at finde pengene, inden byggeriet stod færdigt«.
Det har jo vist sig at være en eklatant fejlvurdering?
»Det vil jeg ikke sige ja til. Jeg har stor tiltro til, at museet får lavet en plan for at drive museet fremover. De må gøre som enhver anden virksomhed: øge indtægterne og reducere omkostningerne«.
Dan Pode Poulsen mener ikke, det er Maritim Museums Byg, der står med ansvaret for, at driftsbudgettet hænger sammen, men peger på museets bestyrelse. Trods talrige henvendelser fik Politiken i går ikke fat i bestyrelsesformand Erik Østergaard.
En fatal fejlvurdering
Ifølge Jørn Langsted, professor ved Aarhus Universitet og ekspert i dansk kulturpolitik, har museet spillet højt spil.
Konsekvensen er, at museet ikke kan ikke leve op til museumslovens krav for statsanerkendelse og dermed statstilskud
Søfartsmuseet
»Når man får sådan en advarsel sort på hvidt, burde man have standset op og sagt: Der er ikke nok grundlag til at gå i gang. Deres store ambitioner er kammet over og er blevet fuldstændig urealistiske«, siger han.
Det er Kulturstyrelsen, der fører tilsyn med Søfartsmuseet. I april satte de museet under skærpet økonomisk tilsyn efter at have modtaget driftsbudgettet.
Det nye søfartsmuseums egen beregning viser, at det med den nuværende bevilling kun lige kan holde sig i gang efter åbningsceremonien.
I et brev til kulturminister Marianne Jelved (R) fra februar i år beder museet endnu en gang om penge. De skriver, at hvis man ikke får de ønskede midler, er man nødt til at fyre størstedelen af personalet og skære forskning, indsamling, formidling og bevaring væk.
»Konsekvensen er, at museet ikke kan ikke leve op til museumslovens krav for statsanerkendelse og dermed statstilskud«, står der. I værste fald vil museet lukke kort efter åbningen, slutter brevet.
15. maj. 2013