Er borger-overvågning gået for vidt ?
Det ser ud til, at Fredericia Kommune
bruger rene stasimetoder til at udspionere sine sygemeldte borgere.
Man må ikke snyde med sociale ydelser. Det siger sig selv. Men sygemeldte borgere i Fredericia, kan aldrig være helt sikker på, om de bliver overvåget.
I denne her sag drejer det sig om en sygemeldt kvinde på sygedagpenge, der havde været en tur i Rema 1000 og handle ind. På vej ud af butikken hilser hun på en Teamchef fra kommunen, der er på vej ind i Rema 1000 med sin datter.
Den sygemeldte borger læsser varerne i bilen og køre hjem. Her skulle historie så have været endt, men under en samtale med sin sagsbehandler bliver hun opmærksom på, at der ligger notater i hendes sagsmappe, at hun har været overvåget.
Hun søger aktindsigt og finder flere notaer, hvor hun kan se, at hun hemmeligt er blevet udspioneret.
Den dag, hvor hun mødte Teamchefen ved Rema 1000, står der:
- Var i Rema ... der var A.(navnet på den sygemeldte borger er redaktionen bekendt )..Hun havde helt sikkert ikke set mig....varer og vogn styret af højre arm....Kun en gang så jeg hende tage sig til skulderen....På vej ud af butikken kørte hun vognen alene med højre arm...Smed varerne ind i bilen med venstre...Øvrigt tænkte jeg....Var det ikke også hende der skrev, at storkøb foregik med manden i weekenderne?...Så vidt jeg ved er det mandag i dag, og hendes vogn var fyldt!..., skriver Teamchefen på en sms til en anden ledende medarbejder på kommunen. Et notat, der ligger i den sygemeldte sagsmappe.
Den sygemeldte borger kontakter den pågældende Teamchef på kommune, da hun ikke kan nikke gengælde til det notat. For det første var hendes vogn ikke fyldt, og for det andet har hun aldrig sagt, at hun ikke kunne skubbe en indkøbsvogn på grund af sit heldbred. Den sygemeldt borger havde også brug for at vide, hvorfor hun var blevet overvåget!
- Jeg er som kommunal ansat på arbejde alle døgnets timer. Vil gerne have dig til at bemærke, at jeg både har set dig inde og ude ( af Rema 1000. red.), skriver Teamchefen i sit svar til borgeren og fortsætter:
- Jeg stod i køen med dig sammen med min datter – og har ikke ”gemt” mig for at observere dig. Det er jobcenteres politik, at den ansatte ikke hilser på borgeren først, men lader borgeren hilse, da denne skal have mulighed for at vælge, om man ønsker at hilse på en kommunal ansat, slutter Teamchefen.
Da Teamchefens notat ikke stemmer overens med hendes forklaring, forsøger det pågældende borger at skaffe videoovervågning fra Rema 1000 butikken, som desværre ikke kunne lade sig gøre. Rema 1000 udleverede dog et kopi af hendes indkøb den pågældende dag, der viste, at hun ikke havde handlet for så meget, at det havde fyldt en hel indkøbsvogn, som Teamchefen ellers havde observeret!
Ovenstående artikel er desværre ikke et enestående tilfælde. Fredericia Avisen er i besiddelse af flere dokumenter, der beviser, at flere af kommunale ansatte hemmeligt har observeret borgere, der er i det kommunale system.
Observationer, som borgerne ikke kender til.
Fredericia Avisen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra pågældende Teamchef på kommunen, men det er ikke lykkedes.
Hvad mener du? Er det ok at Fredericia Kommune bruger rene stasimetoder til at udspionere borgerne ?
18.02.2015
Link til Avisen, tryk her ! Og deltage i debatten . . .