Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Gæst
Sej kamp for tvangsanbragt dreng
22. januar 2017 kl. 18:05
Sej kamp for tvangsanbragt dreng

TVANGSFJERNELSE: Ægtepar i Kværndrup har forældremyndighed, men ingen glæde af fem-årige Michael

RYSLINGE- Hvordan er det, I behandler en fem-Ã¥rig dreng i Ryslinge Kommune ?

Sådan lød det, da formanden for Bisidderforeningen af 94, Axel Sølvsten, Dianalund, med en megafon forleden gik i spidsen for en mindre demonstration på et dusin mennesker fra grillen i Ryslinge til rådhuset.

Demonstrationen var optakt til et møde i børne- og ungeudvalget, som på dagsordenen havde tvangsfjernelse af en fem-årig dreng.

Demonstranterne støttede op bag et par bedsteforældre fra Kværndrup, 56-årige Margit Pedersen og 60-årige Aksel Pedersen, der kæmper en hård,, men indtil nu nytteløs kamp for at få det barnebarn hjem, som de siden maj har haft forældremyndighederne over. Han er anbragt i familiepleje på Tåsinge.

På mødet fik Margit Pedersen en ny skuffelse, da det blev besluttet, at der skal gå endnu et år, før Margit og Aksel Pedersen, atter kan få behandlet tvangsfjernelsen.

I det næste halve år må ægteparret kun hver 14. dag være sammen med barnebarnet ved et tre timer langt overvåget besøg hos Familieplejen Fyn i Ringe.

- Det er helt uacceptabelt. Den afgørelse vil vi fortsat kæmpe imod, siger Axel Sølvsten fra bisidderforeningen.

- Drengen skal hjem til bedsteforældrene.

- Vi fik forældremyndighederne over Michael 4. maj, men har endnu ikke haft glæde af ham. Da vi ville hente ham på Tåsinge, fik vi den besked af plejefamilien, at han ikke kunne udleveres, uden at der var en socialrådgiver til stede. Vi fik ham dog med på ferie fra den 5. til 23. maj, hvorefter de kom og hentede ham igen, siger Margit Pedersen.

Begrundelsen

- Vi kan ikke få barnet hjem, fordi vi ikke kan tilgodese hans behov/behandling, siger Margit Pedersen. Myndighederne siger, at Michael er psykisk syg, men vi har aldrig fået papir på, at han er blevet undersøgt eller at han er så dårlig, som myndighederne siger. Det er da rigtigt, at han bliver dårligere og dårligere. Det skyldes efter min mening familieplejen. Han kan ikke lide at være på Tåsinge, men vil gerne hjem til os og sin lillebroder på to år, som vi passer.

Campingvognen

- En del af Michaels hverdag bistår i, at han fra kl. 9-15 opholder sig i en campingvogn sammen med en pædagog og en tøjdukke. Det er en såkaldt adfærdsmotifikationsmetode, siger Margit Pedersen. Den afprøves på drengen, fordi man mener, at han har adfærdsproblemer, er et damp-barn og psykisk syg. Det er vi uenig i. Vi mener, at han ville have bedre af at blive passet af os i trygge omgivelser i Kværndrup, og vi har aldrig haft noget udestående med myndighederne.

Skjult dagsorden

Ægteparret i Kværndrup har i efterhånden to år kæmpet for at få Michael hjem, og en del af den nærmeste familie er så utilfreds med plejefamilien, at den har kontaktet politimesteren i Svendborg med anklager om vanrøgt og pligtforsømmelse.

- Jeg har siden maj for eksempel sagt, at Michael trænger til nye briller - uden at der er sket noget som helst, siger Margit Pedersen, der mener, at der ligger helt andre motiver bag afslaget, end det oplyste.

- Jeg er helt sikker på, at baggrunden for, at myndighederne ikke vil ophæve tvangsfjernelsen af vores barnebarn, skyldes, at hans biologiske forældre bor i Kværndrup. De må under ingen omstændigheder se ham. Desuden har jeg fået at vide, at jeg er samarbejdsvanskelig, og at vi forresten også er for gamle, slutter Margit Pedersen.

14. september 2000
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
cdcht
Indlæg: