Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Luna fik lumre sms'er fra Nemlig.com-chauffør: Nu er han fyret.

Luna Malfilatre havde ofte fået leveret varer fra udleveringsfirmaet Nemlig.com, og indtil lørdag morgen havde hun kun haft positive oplevelser med virksomheden. Chaufførerne kom altid til tiden og havde altid friske grøntsager med sig.

Men nu er det slut med at handle hos det digitale supermarked.

Den oplevelse, hun blev udsat for af chaufføren lørdag morgen, var både ’ulækker’ og ’grænseoverskridende’.

Chaufføren ankom ganske vist med de rigtige varer til hendes lejlighed på Østerbro i København. Men det var først, da han var smuttet, at det blev rigtig ubehageligt for den 27-årige kvinde.

»På vej ud af døren, spørger han mig, om han må låne mit toilet. Det synes jeg, var lidt mærkeligt, men jeg gav ham lov til det. Små 10 minutter efter han forlod min lejlighed, lå der fire sms’er fra et ukendt nummer på min telefon,« fortæller hun.

Sms’erne var både 'intimiderende' og 'vulgære', fortæller hun.

På den første stod der: ’You are very beautiful. Are you married?’ Thanks for the toilet’, stod der blandt andet.

Da Luna Malifatre ikke svarede de første beskeder, blev afsenderen utålmodig og skrev: ’You don’t talk to me? Ok… Good day’.

Luna Malifatre er slet ikke i tvivl om, at Nemlig.com-chaufføren er afsenderen. Og slet ikke, når der blev takket for toilet-besøget.

Det er både forstemmende og uhørt, at en chauffør bruger sin stilling til at misbruge personlige oplysninger på kunderne, mener den forulempede kvinde.

»Jeg synes, det er direkte ulækkert. Det er meget invaderende, og så var han endda inde i min lejlighed. Hvis han bare skulle have lånt toilettet, så fred være med det, men at han bombarderer mig med sms’er, som om han skrev til en Tinder-app, er jo slet ikke rimeligt,« siger Luna Malifatre.

Ifølge hende var chaufføren cirka 30 år gammel, 175 centimeter høj og havde lys hud og mørkt fuldskæg. Han snakkede udelukkende engelsk og kunne godt have østeuropæisk oprindelse, forklarer hun.

Den 27-årige københavner har nu klaget over oplevelsen til Nemlig.com, der, som kompensation for den ubehagelige oplevelse, har tilbudt hende en æske chokolade og to flasker vin. Hvis hun hellere vil have et gavekort på 500 kroner til sin Nemlig.com-konto, kan hun også vælge det.

Men Luna Malitfatre har kun hovedrysten tilovers for virksomhedens tilbud.

»Det er fuldstændig langt ude. De forsøger at spise mig af med en pakke chokolade og to flasker vin. Det er ikke godt nok« siger Luna Malitfatre.

Lørdag aften kunne Nemlig.com så fortælle, at de har taget konsekvensen og fyret den pågældende chauffør.

»Vi tager på det kraftigste afstand fra en sådan opførsel, og vi har derfor valgt at stoppe samarbejdet med chaufføren med øjeblikkelig virkning. Det er en meget atypisk situation og opførsel, som ligger langt fra den store ros, som chaufførerne ofte får. Vi er utrolig kede af, at kunden har haft denne oplevelse, og kan garantere, at vi bestemt tager situationen meget alvorligt,« skriver Henrik Hjorth, viceadministrerende direktør i Nemlig.com i en mail til avisen.
Julie dybt rystet over chauffør fra Nemlig: 'Den slags skal bare stoppes!'

En 22-årig kvinde fra Roskilde følte sig intimideret og utryg efter, at en chauffør fra Nemlig.com ikke kun leverede de bestilte varer, men også en kaskade af grænseoverskridende opfordringer til at mødes og drikke kaffe.

Episoden fandt sted i oktober måned, og 'Julie' (fulde navn er redaktionen bekendt) havde egentlig lagt episoden bag sig. Men da hun lørdag aften læste på BT, at en anden ung kvinde, Luna, havde fået lumre sms-er fra en chauffør fra Nemlig.com, valgte hun at reagere.

»Jeg tænkte først, at det nok bare havde været mig, der havde været uheldig. Men da jeg også læste Lunas oplevelse, tænkte jeg, at den slags bare skal stoppes. Det er slet ikke okay, og jeg kan kun opfordre andre til at stå frem også. Det her skal Nemlig.com se at få ordentlig styr på,« siger Julie.

Episoden fandt sted i oktober måned, hvor Julie for femte gang havde bestilt varer fra Nemlig.com. Det havde været en ny chauffør hver gang, og det var det også denne gang.

»Da jeg åbner døren står en mand udenfor, og det første han gør er, at rose mig for mit navn. Jeg siger høfligt 'tak' og står derefter lidt og tripper, fordi han ikke umiddelbart er i gang med at finde det, jeg har bestilt,« fortæller Julie.

Manden begynder i stedet at lade blikket vandre ind i lejligheden og kommenterer, at Julie har en kuffert stående og at hun vidst 'roder rigtig meget'.

»Han siger noget om, at næste gang han kommer forbi, så skal vi lave en aftale om, at jeg har ryddet op. Jeg svarer ikke. Men så begynder han at spørge om, hvad jeg laver hjemme på en hverdag midt på dagen. Spørger ind til min uddannelse og mere personlige ting,som venner på besøg mm. Jeg beder flere gange om mine varer, men han pakker stadig intet ud, så jeg er tvunget til at stå og vente,« fortæller Julie.

Hun fortæller, at hun i begyndelsen følte situationen meget akavet, og derfor grinede lidt nervøst.

Men da chaufføren spørger, om de ikke skal drikke kaffe, afviser hun. Dan han spørger, om hun har en kæreste, afviser hun at svare og beder bare om sine varer. Mens han pakker varerne ud, bliver han ved med at flirte og sige 'du ser godt ud' og 'jeg kan godt lide, hvad jeg ser'.

Han rækker varerne frem til hende, men trækker dem lidt væk og siger appellerende: »Bare en kop....(kaffe, red.)«.

Julie svarer ikke, tager varerne og vil lukke døren. Chaufføren sætter dog foden i klemme og spørger, hvornår de skal ses igen.

»Jeg siger, at jeg ikke er interesseret. Han vil alligevel have mit telefonnummer, men det afviser jeg. Tilsidst tager han foden væk, og fortæller mig, at han jo har mit telefonnummer på bestillingssedlen. Jeg lukker døren og er dybt rystet. Jeg sætter mig ind og ringer til en veninde og får snakket det igennem.«

»Klokken 20 om aftenen ringer han til mig. Jeg lægger på med det samme, og slukker helt for telefonen i panik. Senere modtager 4 ubesvarede opkald fra ham, og flere sms'er. Jeg beder ham stoppe, og siger at jeg ikke er interesseret. Han siger 'undskyld'. Men to uger efter ringer han igen, og sender sms'er på alle tider af døgnet. Derefter hører jeg ikke mere fra ham,« fortæller Julie.

Hun vælger at klage til Nemlig.com, og får et standardsvar om, at de vil gå videre med sagen. Men hun har stadig ikke hørt noget fra firmaet.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
HjEFW
Indlæg: