Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Politiet har efterforsket sag mod Jakob Scharf i et år.

Brød Jakob Scharf loven, da han sidste år fortalte om sin tid i spidsen for Politiets Efterretningstjeneste (PET) i en bog?

Det spørgsmål er tilsyneladende mere end almindeligt svært at besvare.

Onsdag er det præcis et år siden, at den tidligere PET-chef blev meldt til politiet af sin tidligere arbejdsgiver.

Efterretningstjenesten mener, at Scharf med sine udtalelser i bogen "Syv år for PET" brød sin tavshedspligt, og at han dermed bragte statens sikkerhed i fare.

Men hvorvidt det faktisk forholder sig sådan, vil først vise sig, hvis Københavns Politi på et tidspunkt vælger at rejse tiltale. Det er nemlig forudsætningen for, at sagen kan blive behandlet i retten.

I forbindelse med årsdagen for sagens start ønsker Københavns Politi dog ikke at oplyse, om efterforskningen er inde i sin afsluttende fase.

- Den efterforskes stadigvæk. Jeg kan ikke sige mere. Desværre, siger Ida Sørensen, der er chefanklager i Københavns Politi.

Jakob Scharf har tidligere udtalt, at han forventede at blive politianmeldt på grund af bogen, der er skrevet af journalist Morten Skjoldager.

- Det er en undersøgelse, jeg imødeser med sindsro, og som jeg gerne bidrager til, har Scharf sagt til Ritzau.

I bogen beretter han om en række terrorsager, som tidligere har været omtalt, og som har været for retten.

Desuden går han tæt på PET's efterforskningsmetoder, ligesom han fortæller om samarbejdet med udenlandske tjenester.

I øvrigt fortæller Scharf, at der er udarbejdet en juridisk procedure, hvorefter PET-chefen kan give ordre om at likvidere potentielle selvmordsterrorister.

- Det har været afgørende for mig, at bogen på ingen måde vil kunne skade statens sikkerhed, og jeg har i forbindelse med min egen medvirken til bogen været meget opmærksom og påpasselig i forhold til at overholde min tavshedspligt, har han udtalt.

I det hele taget har der været stor blæst om bogen. Blandt andet besluttede Politiken at udgive hele bogen, selv om en dommer på det tidspunkt havde nedlagt forbud mod offentliggørelse.

Dette skridt har udløst en sag, hvor PET kræver mediekoncernen JP/Politikens Hus idømt en millionbøde. Desuden er der krav om, at chefredaktør Christian Jensen straffes med fængsel.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Ced3J
Indlæg: