Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


sakset
Dansk EU-politiker kigger på tvangssag
29. oktober 2015 kl. 19:08
Dansk EU-politiker kigger på tvangssag

EU-parlamentet har øjnene rettet mod sagen om de to drenge, som Ringsted Kommune tvangsfjernede for over tre år siden.

Rikke Karlsson sidder i et udvalg, der skal se på en tvangssag fra Ringsted. Hun er nu gået ind i sagen.

Ringsted Kommune ville i sommer sende to drenge på syv og ni år hjem til familien igen efter klare anbefalinger fra flere psykologer. Men Ankestyrelsen trodsede afgørelsen og har forlænget tvangsfjernelsen med yderligere to år.

Drengene blev tvangsfjernet for over tre et halvt år siden, og lige siden har psykologer og advokater været kritiske over, at børnene i første omgang blev tvangsfjernet.

Sagen er blevet indbragt for EU's udvalg for andragender, hvor borgere kan klage over, hvordan de bliver behandlet.

Rystet over sagsbehandlingen i Danmark

Rikke Karlsson er medlem af EU-parlamentet for Dansk Folkeparti - og en del af udvalget for andragender. Hun har gennemgået hele sagen:

"Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at det er første gang, at jeg er blevet så rystet over sagsbehandlingen i Danmark. Men det er det desværre ikke"

Rikke Karlsson (DF), medlem af EU-parlamentet

- Jeg er dybt rystet over den sag, siger hun til DR Sjælland.

Udvalget for Andragender har i øjeblikket omkring 50 sager om udsatte børn fra Danmark liggende på deres bord:

- Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at det er første gang, at jeg er blevet så rystet over sagsbehandlingen i Danmark. Men det er det desværre ikke, siger Rikke Karlsson.

Kommunernes selvstyre skal efterses

Sagen er ikke endeligt behandlet i parlamentet, men kommissionen mener ikke, man kan gribe ind, da det er et nationalt anliggende. Man kan dog indbringe sagen for menneskerettighedsdomstolen.

Rikke Karlsson har dog stadig tænkt sig at handle og vil nu gå til Folketinget.

- Jeg føler, at jeg – når jeg sidder i udvalget - har et ansvar for at holde øje med de danske sager. Og melde tilbage til mit folketing, når det er bydende nødvendigt, at man kigger på de her sager én gang til, siger hun.

Rikke Karlsson vil blandt andet bede Folketinget overveje, hvorvidt kommunerne skal blive ved med at have det kommunale selvstyre på det sociale område.

Advokat: Systemet bør ændres

Hun bakkes op af en af landets førende advokater indenfor sager om anbragte børn, Thorbjørn Thomsen.

Han er også advokat for familien Andreassen fra Ringsted, hvis drenge nu har været tvangsfjernet i over tre et halvt år, og som altså skulle have været hjemgivet i sommer.

Thorbjørn Thomsen mener, folketingspolitikerne bør undersøge retssikkerheden i systemet og overveje at ændre systemet.

"Forskningen viser, at nogle kommuner gør det godt, og at andre gør det mindre godt. Så der er problemer på området"

karin kildedal, aalborg universitet

Staten bør stille krav til kommunerne

Karin Kildedal har en master i udsatte børn og unge ved Aalborg Universitet. Hun mener, der er stor forskel på, hvordan kommuner behandler sagerne.

- Forskningen viser, at nogle kommuner gør det godt, og at andre gør det mindre godt. Så der er problemer på området, siger hun.

Karin Kildedal mener dog ikke, kommunerne skal fratages opgaven. Men staten bør stille krav om et maksimalt antal sager per medarbejder. Desuden bør der som minimum kræves at faglige ledere skal have en master-uddannelse, ligesom socialrådgivere, der arbejder på området, bør have en diplomuddannelse indenfor børn- og ungeområdet.

Desuden mener Karin Kildedal, at der bør der være en instans, hvor man kan klage over kommunernes arbejde.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
LuYPk
Indlæg: