Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Desperat fars nødråb til borgmester lige før drab på datter: Hun lever i daglang smerter, på samme måde behandler kommunerne også Tvangsanbragte børn og deres forældre !

Kun få timer før han dræbte sin 25-årige, multihandicappede datter og sig selv på en græsplæne på Mariebjerg Kirkegård i Gentofte nord for København, sendte en 69-årig far et nødråb via en mail til borgmester Ole Bondo Christensen i Fursesø Kommune.

Faderen var desperat, fordi Furesø og Gentofte kommuner sammen med den institution i Gentofte, hvor datteren Lærke var anbragt, ville begrænse hans adgang til datteren og overtage værgemålet for den multihandicappede datter. Ifølge faderens opfattelse for at lukke munden på ham, fordi han i årevis havde påpeget, at datteren var udsat for alvorlige plejesvigt.

»Kan jeg - i fremtiden - byde mit barn tilværelsen med daglang smerte,« spørger faderen i brevet til borgmesteren og opremser nogle af de kritikpunkter, som han har påpeget over for datterens institution:

- Dybe hudsprækker mellem de sure tæer, som sjældent vaskes. Banalt.

- Ineffektiv tandbørstning i adskillige år. Tandkødet gør nu meget ondt.

- Iskolde tæer pga. for dårlig påklædning.

- Ortopædisk fodtøj, som sættes forkert om morgenen. Giver daglang smerte og slidsår.«

Faderen forsøgte blandt andet at dokumentere sin kritik af datterens pleje ved at tage fotos, men ifølge hans skrivelse til borgmesteren svarer kommunen igen ved at beskrive forældrene som grænseoverskridende og farlige. Derfor blev der sidste år indført såkaldte »besøgsrestriktioner«, så faderen kun får lov til at besøge sin datter i kortere tid.

»Så bliver Lærke totalt overladt til den kommunale standardpleje, som forældrene netop har forsøgt at påvirke. Og forældrene har derpå intet at skulle have sagt. Sådan lukker kommunen effektivt munden på forældre, som har for for megen kompetence,« skriver faderen i sit nødråb til borgmesteren i Furesø Kommune.

»Lærke og jeg har altid fulgtes. Det gør vi også nu«. Sådan sluttede den 69-årige mand, der onsdag formiddag sin multihandicappede datter og sig selv på Mariebjerg Kirkegård i Gentofte den afskedsmail, som han tirsdag aften sendte til flere mennesker - blandt andre borgmesteren i Furesø Kommune »Lærke og jeg har altid fulgtes. Det gør vi også nu«. Sådan sluttede den 69-årige mand, der onsdag formiddag sin multihandicappede datter og sig selv på Mariebjerg Kirkegård i Gentofte den…
»Lærke og jeg har altid fulgtes. Det gør vi også nu,« slutter faderen sin mail, der onsdag formiddag viste sig også at have været et afskedsbrev.

Furesø Kommunes socialdemokratiske borgmester Ole Bondo Christensen havde torsdag eftermiddag ikke den store lyst til at fortælle bt.dk, om han havde nået at læse nødråbet fra tirsdag aften fra den 69-årige far, inden familietragedien onsdag formiddag blev fuldbyrdet mellem de nedgravede urner på Mariebjerg Kirkegård.

»Jeg har ingen bemærkninger til sagen. Det har jeg ikke.«

Det er jo en ret personlig mail, som han sender til dig?

»Jeg har ingen bemærkninger til det. Jeg kender ikke sagen, og ved ikke, hvad det er for noget. Jeg har ingen bemærkninger til det.«

Faderen fremsætter nogle ret alvorlige beskyldninger om plejesvigt i forhold til hans datter, og at det er det, som har fået ham til at handle. Er det ikke noget, I som kommune og du som borgmester er nødt til at forholde jer til efterfølgende?

»Sådan som jeg er orienteret om det, så var datteren placeret på en institution i Gentofte og det er hvad jeg ved om det. Så jeg har ingen bemærkninger til det her. Det er en tragisk hændelse, og det er ikke noget, som jeg har mulighed for at kommentere.«

Må jeg så spørge dig helt generelt, om det han fortæller om kommuners ....

»Jeg har ikke nogen bemærkninger. Det er så tragisk en hændelse, en persontragedie, at det synes jeg ikke I skal køre historier på. Det vil jeg i hvert fald ikke medvirke til. Så jeg vil gerne afslutte samtalen nu.«

En helt generel ting handler om, at kritiske forældre....

»Nej, jeg har ingen bemærkninger.«

Risikerer kritiske forældre at få frataget deres værgemål?

»Jeg har ingen bemærkninger til det. Jeg har overhovedet ingen indseende i, hvad der er sket i den sag. Jeg vil stærkt advare dig mod, at du bruger den tragiske hændelse til at lave nogen som helst form for generaliseringer.«

Men kan du som borgmester genkende nogle forældres frygt for, at de risikerer at få frataget deres værgemål, hvis de kritiserer plejen af deres handicappede børn?

»Jeg har ingen bemærkninger. Farvel.«

Herefter afbryder borgmester Ole Bondo Christensen samtalen.

26.02.2016
sakset
Leder på bosted lænsede Lærkes konto
27. februar 2016 kl. 00:59
Leder på bosted lænsede Lærkes konto

Onsdag formiddag blev 25-årige Lærke, der var multihandicappet, og hendes 69-årige far, Gert Povlsen, fundet døde på Mariebjerg Kirkegård i Gentofte. Faderen havde slået sin datter ihjel og efterfølgende begået selvmord.

Forinden gik dog et årelangt forløb, hvor Lærke var anbragt på institutioner for vokse udviklingshæmmede og svære multiple funktionsnedsættelser.

Men det er ikke første gang, at Lærke, der var født med en kromosomfejl og trods sine 25 år havde sind som en et-årig og intet sprog, er i medierne.

For én af de mange institutioner, som Lærke har været anbragt på, viste sig at have et usædvanligt ejerskabsfølelse over hendes økonomi. Lærke boede som 21-årig på bostedet Sofiehøj i Hellerup, hvor man havde adgang til Lærkes dankort og dermed hendes månedlige pension på 11.074 kroner, skrev Berlingske tilbage i 2011.

Og den adgang var tilsyneladende for fristende for bostedets afdelingsleder.

For selv om Lærkes forældre gentagne gange blev forsikret om, at bostedets beboeres udgifter nøje blev afregnet mod bilag, og at svindel ville resultere i omgående fyring, så valgte moren alligevel en dag at gennemgå Lærkes kontoudtog.

Der fik hun sig et gevaldigt chok. En gennemgang af kontoudtoget viste nemlig, at Lærkes konto var blevet lænset over den fireårige periode, hun boede på bostedet. Kontante hævninger på 12.000 kroner, 5.000 kroner og 4.000 kroner var sket med jævne mellemrum - uden bilag på, hvad pengene var brugt på ifølge Berlingske.

Derudover viste kontoudtoget kontooverførsler samt betaling af en parkeringsbøde, på trods af Lærke ikke var i stand til at køre bil eller aldrig ville blive det. Ligeledes var betalt 10.897 kroner for en cykel, trods Lærkes motoriske evner havde begrænset hende fra nogensinde at sætte sig op på en cykel - end ikke en trehjulet cykel.

Det samlede beløb af uforklarlige kontante hævninger, kontooverførsler og køb var løbet op i over 70.000 kroner.

Anden beboer betalte Lærkes husleje

Da Lærkes forældre havde gennemgået de mange kontoudtog, der sort på hvidt viste de mange beløb, som Lærke tilsyneladende intet glæde havde haft af, tog de kontakt til forstanderen af bostedet, som straks efter hyrede en advokat.

Advokaten og Lærkes forældre gennemgik herefter kontoudtogene og fandt hurtigt ud af, at alt pegede mod afdelingslederen på stedet. Han havde nemlig overført 14.500 kroner direkte til sin egen konto.

Samtidig kunne de se, at Lærke aldrig havde betalt husleje, men at der istedet var trukket penge fra en anden beboer på bostedet til dette. Dermed var der større økonisk råderum på Lærkes konto, som afdelingslederen kunne boltre sig i.

Ifølge Berlingske blev afdelingslederen fyret og politianmeldt kor tid efter, mens Lærkes forældre fik en check på 89.103 kroner.

Fortsat svigt af pleje

Afdelingslederen på Lærkes tidligere bosted lænsede hendes konto i en længere periode

Institutionernes svigt stoppede dog tilsyneladende ikke her. For i de sidste mange år har faderen til Lærke forsøgt at råbe kommunen op, fordi han mente, at Lærke blev udsat for alvorlig plejesvigt. I et brev til borgmester i Furesø Kommune, Ole Bondo Christensen, skrev han følgende:

»Kan jeg - i fremtiden - byde mit barn tilværelsen med daglang smerte,« og opremsede herefter en række kritikpunkter, hvor han blandt andet pointerer, at Lærke ofte har dybe hudsprækker »mellem de sure tæer,« der sjældent vaskes, og at hun har råddent tandkød på grund af ineffektiv tandbørstning.

Han forsøgte at dokumentere sine påstande ved hjælp af fotos.

Onsdag kulminerende det hele så, da Lærke og hendes far blev fundet døde på kirkegården i Gentofte. Faderen havde dræbt Lærke og taget sit eget liv bagefter. Angiveligt som resultat af en årelang kamp med myndighederne for sin egen datters velbefindende.

»Lærke og jeg har altid fulgtes. Det gør vi også nu,« lød det i afskedsbrevet fra faderen, som han sendte til Anders Bondo Christensen kort inden, de blev fundet døde.

Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
pnxLd
Indlæg: