Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Mashos biologiske forældre vil lægge sag an mod Danmark: Vi har ikke måttet tale med hende i årevis.

De etiopiske forældre til den adopterede pige Masho, som i 2008 blev adopteret fra Etiopien af et dansk forældrepar, er meget glade for, at en etiopisk domstol nu har annulleret adoptionen.

De har lige fået besked om afgørelsen, og deres juridiske repræsentant Arun Dohle fortæller nu til BT, at det er et gennembrud for forældrene.

»Jeg har ikke selv talt med dem endnu, men jeg ved, at de har fået besked om afgørelsen for en time siden, og jeg er sikker på, de er meget lykkelige over det,« siger han.

Sagen om Masho eksploderede i 2012, da en dokumentar på TV2 skildrede, hvordan det danske adoptivpar Henriette og Gert Vedsegaard havde svært ved at håndtere Mashos voldsomme reaktioner på at være blevet revet væk fra sin familie i Etiopien. Masho blev derefter fjernet fra de danske forældre og kom på en institution.

'Mercy, mercy - Adoptionens pris', skildrede i 2012 Mashos svære liv i Danmark efter at være blevet adopteret fra Etiopien.

Imens sad de ulykkelige biologiske forældre tilbage i Etopien og følte sig som ofre for, hvad de opfattede som børnehøstere, der havde lovet dem kontakt med Masho efter adoptionen. Men kontakten er udeblevet. Forældrene sagde selv ja til adoptionen, da de var smittet med HIV, men fik det efterfølgende meget bedre på grund af behandling med ny medicin og ønskede kontakt med deres datter.

Arun Dohle arbejder for organisationen Against Child Trafficking og har løbende haft kontakt med forældrene i Etiopien, som blev lovet kontakt med Masho, da hun blev adopteret væk. Alligevel har de ikke måttet tale med hende eller besøge hende i flere år for Holbæk Kommune.

»Forældrene har haft det helt forfærdeligt. De aner ikke, hvordan deres datter har det. De har ringet løbende til sagsbehandleren og er meget bekymrede. De føler sig snydt, fordi hun mangler i familien, men vi må ikke engang få at vide, hvordan hun har det. I mine øjne mishandler kommunen Masho,« siger han.

»Hun har haft et liv med de her forældre. Et sprog og en stor familie. Hvorfor må hun slet ikke snakke med dem?« spørger han.

Nu vil han på vegne af forældrene mødes med Holbæk Kommune i næste uge i kølvandet på afgørelsen for at se, om de vil samarbejde. Hvis ikke, vil de lægge sag an for at få lov til i det mindste at få kontakt til Masho, men måske også med henblik opå at få hende hjem til Etiopien.

Også en anden etiopisk pige Amy Steen har fået annuleret sin adoption. Hun blev også adopteret til Danmark ligesom Masho, men er 15 år i dag. Hun er tilbage i Etiopien og har tænkt sig at blive der.

BT har forsøgt at få en kommentar fra Mashos danske adoptivforældre, men de har endnu ikke besvaret henvendelsen.

07.04.2016
Quote
»Forældrene har haft det helt forfærdeligt. De aner ikke, hvordan deres datter har det. De har ringet løbende til sagsbehandleren og er meget bekymrede. De føler sig snydt, fordi hun mangler i familien, men vi må ikke engang få at vide, hvordan hun har det. I mine øjne mishandler kommunen Masho,« siger han.

Her i Danmark er det mere reglen en undtagelsen, sådan handler vist alle de skingerende sindssyge Kommuner, i hvert fald Helsingør Kommune, personalet i Helsingør Socialforvaltning er totalt rådden i hovedet, det samme gælder for den fungerende Borgmester fra det i folkemunde såkaldte Landsby-tosse-parti (Dansk Folkeparti) Ib Kirkegaard.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
XuUu3
Indlæg: