Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Kendt børneadvokat på kant med loven: Nu falder hammeren

Gry Rambusch blev landskendt i 2015, da hun medvirkede i tre programmer med titlen ’Børneadvokaten’. ?

Klager: Advokatnævnet har idømt den kendte børneadvokat Gry Rambusch seks bøder på sammenlagt 195.000 kroner.

Med følelserne uden på tøjet skælder og smælder hun på myndighederne. Men seks kendelser fra Advokatnævnet viser, at ’Børneadvokaten’ Gry Rambusch har svært ved at overholde loven.

Gry Rambusch har slået sig selv op på at være børnenes advokat. Hun blev sidste år landskendt som passioneret forkæmper for børns rettigheder, da DR2 fulgte hende i tre programmer med titlen ’Børneadvokaten’.

Programmerne viste, hvordan advokaten - der selv har haft en hård opvækst - kastede sig ind i den ene betændte sag efter den anden. En række kendelser fra Advokatnævnet viser dog samtidig, at den kendte advokat har svært ved at styre sig i kampens hede.

Avisen har kendskab til i alt seks bøder, som Advokatnævnet har idømt Gry Rambusch for overtrædelse af god advokatskik. Bøderne svinger i størrelse fra 15.000 til 60.000 kroner og løber sammenlagt op i 195.000 kr.

Svinede en mor til
Den største af bøderne på 60.000 er givet i en sag, hvor Gry Rambusch repræsenterede en far, hvis kone var flyttet på krisecenter med sine to børn. I foråret 2015 svinede hun børnenes mor til på flere opslag på Facebook. Hun beskrev hende blandt andet som en »mor med alvorlig borderline-diagnose«, der har haft »utallige selvmordsforsøg og vanvittig selvdestruktiv adfærd«.

Kvinden, der opholdt sig på et krisecenter, klagede til Advokatnævnet, der i en kendelse skriver, at opdateringerne var i strid med god advokatskik.

Grov krænkelse
»Advokatnævnet finder, at advokat Gry Henriette Rambusch med katakteren af sine ytringer og opslag på Facebook har udsat klager for en unødig og grov krænkelse og derved er gået langt videre end berettiget af sin klients interesser,« hedder det i kendelsen.

I en anden sag har Gry Rambusch tilbagekaldt en klage til Ankestyrelsen uden at orientere sin klient om, at klagen var trukket tilbage. Det udløste en bøde på 30.000 kroner.

Gry Rambusch blev landskendt i 2015, da hun medvirkede i tre programmer med titlen ’Børneadvokaten’. ?

Derudover har Avisen kendskab til sager, hvor Gry Rambusch er idømt tre bøder på 30.000 kr. og en på 15.000 kr.

Det er ikke første gang, Gry Rambusch får bøder af Advokatnævnet. I 2014 blev hun pålagt to bøder på 10.000 kr. og 15.000 kr., blandt andet fordi hun havde taget kontakt til et barn og tilbudt at repræsentere vedkommende uden forældrenes samtykke.
Sandheden af Adv. Gry Rambusch
Re: Kendt børneadvokat på kant med loven: Nu falder hammeren
09. april 2016 kl. 18:35
Journalisten Jesper Vestergaard Larsen skrev også sidste år en både en usand og meget besynderlig kritisk artikel om mig. Igår rettede han så henvendelse vedr. mine bøder ved advokatnævnet og vi aftalte interview kl. 17.00 - manden ringede aldrig tilbage men skrev blot endnu et "angreb" på mig. Jeg er samtidig frikendt i en hel række klager, hvor blandt andet modparter, advokater og kommuner har klaget men ikke fået medhold. Det er svært at berette om som indklaget i konkrete sager ved advokatnævnet da jeg ikke må aflevere personfølsomme oplysninger. Men jeg har tidligere oplyst, at det er blevet meget moderne at indklage advokater, særligt i disse MEGET personfølsomme sager. Når man har procederet mere end 500 gange i retten i både straffesager, børnesager, forældremyndigheds- og bopælssager, injurie- og bagvaskelsessager, retssager for fonde i ansættelsesretten ved opsigelser/bortvisning af leder, gennemført og effektueret et uanseeligt antal sager ved Kommune, Ankestyrelse, Børn- og Ungeudvalg samt anmeldelser og indberetninger omkring seksuelt misbrug af børn og unge etc etc. Og når man samtidig går så hårdt og kompromisløst til værks som jeg, så vil der uværgerligt komme modkamp.
Jeg har oplevet at modtage en række klager indenfor samme koncentreret periode og har modtaget adfærdsklager fra nævnet, der afvises som værende grundløse. Jeg er blevet dømt i en anden sag, hvor jeg agerede advokat for en Mor og repræsenterede hende i statsforvaltningen i Jylland. Min vejledning af hende under og efter mødet foranledigede klage. Dette med henvisning til at denne klient følte at jeg agerede fars advokat mere end hendes. Far havde ingen advokat i sagen, og jeg forsøgte at rådgive begge parter. Jeg udarbejdede også en skrivelse med begge forældres godkendelse til myndighederne efterfølgende. Men pludseligt vendte stemningen. Jeg er nemlig børnenes advokat. Og jeg mener at god advokatrådgivning er at søge den bedste løsning for barnet. Og det kan godt være at der indimellem vil komme forældre og føle sig trådt over tæerne, hvis jeg fortæller dem noget de ikke ønsker at høre. Jeg tager ansvar for og beklager at jeg kan være en skrap dame, men omvendt er det også nødvendigt at være tydelig, og man kan ikke forvente at jeg taler nogen efter munden. Det er der andre klienter, der betaler mig i dyre domme for ikke at gøre - og det har jeg tydeliggjort for eftertiden i mine opgavebekræftelser. I en anden får klager medhold i en del af klagen vedr. salær-delen, hvor vedkommende skal have tilbagebetalt en mindre sum. Pro bono tiden på sagen vedkommer naturligvis ikke timeopgørelsen og fakturaen, som nævnet vurderer, er sat for højt. Ja, hvad kan man sige...det er også en dyr fornøjelse at gå til advokat, hvis ikke det offentlige betaler. Det står jo i min ordrebekræftelse....
Man bryder sig aldrig om at modtage uberettiget kritik for at udføre sit arbejde med den rette agenda og hensigt. Klokker jeg i det, skal jeg være den første til at beklage. Mit ønske er KUN at repræsentere klienter, som vil føle sig trygge og i gode hænder. Derfor foregår der også en nøje kvalificering af mine sager, hvor jeg afviser et stort antal hver dag, såfremt jeg ikke kan indtræde som advokat med det rette perspektiv og føre en forsvarlig sag. Jeg tager helst de store bilagstunge og principielt forkert behandlet sager. Og som betingelsesløst tager sit udgangspunkt i barnets tarv, når det handler om mine sager, der har børnene og deres familier som omdrejningspunkt. Jeg beklager og tager fuldt ud ansvar for at begå fejl i mit arbejde. Men der er samtidig også tale om en sammensværgelse fra klienter omfattet af facebookgrupper, der opfordrer til bare at klage, når ikke man får den besked man ønsker.
BTs journalist må enten være beruset eller udygtig sådan som han har refereret sagerne.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
XdnVn
Indlæg: