Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


En 66-årig politiassistent misbrugte sin stilling, da han i 2022 videresendte en notits til sin vens datter, med henblik på at hun kunne bruge den i en uafsluttet samværssag.

Det har Københavns Byret afgjort torsdag. Straffen er ubetinget fængsel i 30 dage.

Retten har i dommen lagt vægt på, at den dømte var "helt bekendt med, at notitsen skulle indgå i en verserende familieretlig sag og havde det formål at skaffe sin vens datter en uberettiget fordel i familieretssagen".

I notitsen står der, at en mand skal have rusket sin søn på 11 måneder meget kraftigt. Det bevirkede ifølge notitsen, at sønnen skreg inderligt.

Notitsen er baseret på politiassistentens gode vens henvendelse, som politiassistenten skrev ned i en notits i 2018, forklarer han i retten.

I proceduren var det primære budskab, at den dømte misbrugte sin stilling ved at skaffe moren en uberettiget fordel i familieretssagen.

- Hun fratrækker faderen chancen for at få en helt legitim rettergang. Det kan ende med at skade domstolene, fordi det er et arbejdsværktøj, som domstolene bruger.

- Så smuldrer det hele, og vi mister tilliden til systemet. Det er gift for retssamfundet, siger anklager ved Statsadvokaten i København Robert Rafn.

Vennens datter og moren til drengen sendte ifølge Statsadvokaten en mail til politiassistenten. Det gjorde hun fire år senere i 2022, mens sagen om samvær stod på.

- Jo mere officielt og ikke ven af familien det lyder, des bedre. Det skal lyde embeds-agtigt, stod der i mailen til politiassistenten.

Politiassistenten svarede tilbage til moren:

- Hej, jeg retter i det og forsøger at få det med, som du har skrevet, lyder det.
Moren var til stede under episoden, der er beskrevet i notitsen.

- Jeg tager vores søn ud af hans (farens) arme. Jeg var til stede, og min søns farmor var. Jeg anmeldte det ikke, for jeg ville ikke splitte mere ad, siger hun i retten.

Anklageren spørger, om hun tænkte over, at hun bad politiassistenten sende notitsen i hans egenskab som politimand.

- Nej, det tror jeg ikke, at jeg har tænkt videre over, siger hun.

Da morens far henvendte sig til politiassistenten, anbefalede politiassistenten ham ikke at anmelde. I stedet skulle familien ikke lade faren være alene med sin søn, forklarer politiassistenten i retten.

Politiassistenten nægter sig skyldig og ankede dommen på stedet.

Anklager Robert Rafn siger efter domsafsigelsen, at denne type sager ofte er svære.

- Der er ikke så meget praksis på dem. Det bliver fint at få landsrettens vurdering af, hvordan det skal udmåles, for det er første gang, jeg har mødt en sag som lige præcis denne her, siger han og hæfter sig ved, at retten fandt sagen grov nok til en ubetinget dom.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
NYhJT
Indlæg: