Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Mor fik lov til at kigge i sønnens ligkiste – det bekræftede hendes værste frygt

En mors værste mareridt har overgået 68-årige Lydia Reid ikke kun én, men to gange.

Tilbage i juli 1975 døde hendes kun syv dage gamle søn Gary på børnehospitalet 'Royal Hospital for Sick Children' i den skotske hovedstad, Edinburgh. Det blev begyndelsen på et hjerteskærrende mareridt for Lydia Reid, der til sit barns begravelse opdagede, at noget var helt galt med ligkisten. Det skriver The Guardian.

»Vi havde en begravelse, men på selve dagen sagde jeg, at der tydeligvis ikke var noget i kisten. Den var for let. Jeg kender vægten af min egen baby. Ligkisten vejede ingenting, og min søn var der ikke, men ingen troede på mig. Ingen troede på mig,« fortæller Lydia Reid til The Guardian.

I det øjeblik ønskede hun inderligt, at hun var galt på den. Hun ønskede, at folk ville kalde hende for en skør, gammel kvinde, men da jorden blev kastet på kisten, vidste hun i sit hjerte, at den var tom.

Nu 40 år efter har hun endelig fået bekræftet mistanken omkring, hvad der dengang skete med sønnens lig.

Organer og væv til forskning

Lydia Reid har i mange år haft en ledende rolle i en skotsk kampagne, hvis formål har været at afdække ulovlig tilbageholdelse af døde børns organer til brug i forskning. Det skotske sygehusvæsen har været tvunget til at indrømme, at de ulovligt har tilbageholdt omkring 6.000 organer og væv fra døde børn på hospitaler i perioden fra 1970 til 2000.

Lyda Reid har derfor altid haft en grufuld antagelse om, hvor liget af hendes lille søn Gary oprindeligt forsvandt hen, men ingen beviser. Og det eneste hun har ønsket er et svar, der kan give hen ro i sjælen.

Selv hvis liget af sønnen Gary ligger i en krukke på et hospital et sted, så ønsker hun bare at vide det, forklarer hun til The Guardian.

På baggrund af hendes mistanke formåede Lydia Reid at overtale en ekspert til at udføre en DNA test af de kropslige rester, efter hun havde fået en retskendelse til at opgrave kisten, hvor sønnen skulle være begravet.

Det viste sig, at kistens indhold kun bestod af en hat, et sjal, et kors og et navneskilt med sønnens navn stavet forkert - og intet spor af liget.

»I sidste ende er der kun en logisk forklaring, og det er, at liget aldrig har været lagt i kisten,« forklarer retsmedicinsk antropolog Sue Black, der var ansvarlig for DNA-testen, til BBC.

Den ansvarlige bedemandsorganisation, sygehusvæsenet og det skotske politi har været informeret om sagens udvikling, men politiet har ikke ønsket at give en kommentar til The Guardian.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Vk4uE
Indlæg: