Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Tilbød Morten Storm 1,5 millioner skattefrit for at holde kæft

For at forblive tavs om sit arbejde som dobbeltagent for blandt andet PET i seks år fik Morten Storm tilbudt 25.000 kroner månedligt for af efterretningstjenesten.

En tidligere agent for PET, Morten Storm, hævder, at han var med til at spore en al-Qaeda-leder, som amerikanerne siden dræbte.
For at forblive tavs om sit arbejde som dobbeltagent for blandt andet PET i seks år fik Morten Storm tilbudt 25.000 kroner månedligt for af efterretningstjenesten.

Det er 1,5 millioner kroner værd at holde inde med oplysninger om arbejdet for Politiets Efterretningstjeneste, PET. Det har tjenesten vurderet, for i slutningen af sommeren tilbød PET den tidligere agent Morten Storm 25.000 skattefri kroner månedligt i fem år, da tjenesten fik nys om, at han havde tænkt sig at fortælle offentligheden om sin hemmelighedsfulde stilling.

Det skriver Morgenvisen Jyllands-Posten på baggrund af båndede samtaler mellem Morten Storm og kildefører fra PET, »Olde«, som blev optaget sidst i august.

I seks år, fra 2006 til 2012, levede Storm et dobbeltliv, hvor han på den side i muslimske kredse udgav sig for at være overbevist muslim. En position, som skaffede han adgang til terrorledere i al-Qaeda. På den anden side var han agent for PET og CIA, hvor han ifølge egne udsagn medvirkede til at spore terrorister.

Flere gange talte han med PET om, hvordan han skulle træde ud af jobbet og tilbage i et »normalt« liv, og så sent som i juli 2012 vendte han igen enden på karrieren med tjenesten. Dengang var der højst tale om et års løn som tilbagetrækningsgode, forklarer Morten Storm.

Men det ændrede sig 27. august, hvor Storm ville sætte gang i fortællingen som sit agentliv i både avisartikler og i en bog. Han blev ringet op af kildeføreren, som gav ledelsens tilbud om 1,5 millioner kroner for tavshed videre. Storm afslog.

- Jeg stoler ikke længere på PET-folkene. De har før udstedt løfter, som de ikke har holdt. De har blandt andet lovet, at de ville skaffe min kone, der er fra udlandet, en permanent opholdstilladelse i Danmark. De har også tidligere lovet, at de ville sende mig på livvagt-kurser og træning med det danske militær med henblik på, at jeg kunne trække mig ud af agentlivet som sikkerhedsvagt i udlandet, men de tilbud har de også trukket tilbage, siger han til Jyllands-Posten.

Storms historie overrasker den tidligere operativ chef for PET, Hans Jørgen Bonnichsen.

- Jeg har aldrig i mit liv hørt noget lignende! For at sige det rent ud: Aldrig! Jeg siger det så stærkt, som jeg kan. Jeg har aldrig hørt noget lignende!, lyder hans kommentar til Jyllands-Posten.

Jakob Scharf, chef for Politiets Efterretningstjeneste, har ikke villet kommentere Morten Storms oplysninger.
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
mXMMH
Indlæg: