Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


sakset
Syg kvinde fik fjernet sygedagpenge
05. marts 2014 kl. 12:38
Syg kvinde fik fjernet sygedagpenge

39-årige Nadija Hansen bor alene med sin datter i et hus på Asnæs.

Vi mødes med hende i forældrenes hus på Rørmosevej i Kalundborg, hvor Nadija Hansen og hendes datter jævnligt har boet de seneste tre år, når de har måttet flytte fra deres lejemål på grund af ubetalt husleje.

Nadija Hansen har i mange år boet i Malmø, men så blev hun syg.

- Jeg gik i lang tid og troede, at jeg havde en diskusprolaps, siger Nadija Hansen.

Hun blev henvist til professsor og speciallæge i reumatologi Henning Bliddal, som konkluderede, at hun havde fibromyalgi, var hypermobil, og at hun havde et piskesmæld, som hun havde fået fra et tidligere trafikuheld.

- Jeg havde ondt over det hele og tog flere og flere smertestillende piller, siger Nadija Hansen.

I 2011 flyttede Nadija Hansen til Kalundborg, fordi hun ikke længere kunne gå, for at komme tættere på sine forældre, som kunne hjælpe hende og datteren.

Hun fik stoppet sygedagpengene af Kalundborg Kommune i oktober 2012 på grund af en manglende lægeerklæring.

Ifølge Nadija Hansen var der et tidspunkt, hvor hun ikke kom til lægen, fordi hun havde influenza, og hun havde prøvet at melde afbud telefonisk, men kunne ikke komme igennem.

Ifølge Nadija Hansen havde hun aldrig fået at vide, at der var en frist for, hvornår lægeerklæringen skulle afleveres og hun fik heller ingen information om, at hun kunne anke afgørelsen til Ankestyrelsen.

- Jeg fik at vide, at jeg var ude af deres system og måtte prøve at få kontanthjælp, siger hun.

Sygedagpengene blev stoppet, og Nadija Hansen fik at vide, at sygedagpengene først kunne blive genoptaget, når hun havde fået lavet en helbredsattest.

På det tidspunkt havde Nadija Hansen også fået diagnoserne depression og angst.

Den 23. oktober 2012 tog Nadija Hansen til lægen for at få lavet helbredsattesten.

Men fordi den var ufuldstændig, ville Kalundborg Kommune ikke genoptage sygedagpengene.

Ankestyrelsen har kontaktet lægen, som forklarede, at hun ikke fandt grundlag for at udfylde alle punkter, da Nadija Hansen på grund af svær angst skulle henvises til en psykiatrisk speciallæge.

Ankestyrelsen har afgjort, at Nadija Hansen skal have genoptaget sin sygedagpenge fra den 24. oktober 2012.

- Vi bemærker hertil, at det afgørende er, hvornår den sygemeldte igen medvirker, og dermed ikke tidspunktet for kommunenes modtagelse af erklæringen, da dette kan skyldes forsinkelser hos egen læge, som ikke skal komme den sygemeldte til skade, skrev Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen beklagede også sagsbehandlingstiden, som tog 11 måneder.

Sygedagpengene er ifølge Nadija Hansen endnu ikke blevet udbetalt.

Kontanthjælp kunne hun ikke få til at begynde med, fordi hun havde værdier.

- Jeg har solgt alt af værdi. Jeg køber tøj i Spildopperne til mig selv, og så er vi blevet vegetarer, fordi det er billigere, siger hun.

- Hvis vi nogensinde får en tryg hverdag, så er jeg helt sikker på, at mine problemer med angst og depressioner er et overstået kapitel. Jeg er sikker på, at jeg har mere at bidrage med, hvis jeg får en chance, siger Nadija Hansen.

03. marts 2014
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
9WtNv
Indlæg: