Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


5-årig dreng efterladt i regnen midt i by: Taxaselskab svigtede

Forældre er utrygge ved kommunens taxatransport af skoleelever, efter at deres blot femårige søn blev efterladt alene i regnen midt i Haderslev by

Lille Mattie er bare fem år gammel. Han bor med sin familie i Over Jerstal ved Vojens, men da han går i en særlig ”taleklasse” – en specialklasse for 0. og 1. årgang – skal han hver dag ind til Sct. Severin Skole i Haderslev. En tur, som tages med Haderslev Taxa, der løser denne transportopgave for Haderslev Kommune.

Forleden kunne det være gået helt galt. Den lille purk blev nemlig efterladt helt alene i regnen ved skolen. Heldigvis tog én af de andre børns mor affære, fik kontaktet forældrene og snart var knægten atter hjemme hos familien.

Forklaringen var, at Taxa denne dag havde ændret på skolebørnenes ruter. Det havde man dog ikke informeret hverken skole eller forældre om. Og da Mattie – sammen med de øvrige børn – kom til de taxaer de var vant til, fik drengen fra Over Jerstal besked på, at han ikke skulle med denne bil hjem. Drengen gik lydigt ud igen og taxaen forsvandt. Og så var der ellers ikke andre biler ved skolen. Det viste sig nemlig senere, at den taxa der rettelig skulle have drengen med hjem, var temmelig meget forsinket.

”Det er en fejl, som bare ikke må ske. Det gør os meget utrygge som forældre,” siger Matties mor, Maibritt Jørgensen. Hun fortæller, at det – som en slags held i uheld – ikke var første gang der har været problemer med taxatransporten, og netop derfor har forældrene udstyret sønnen med en mobiltelefon.

”Vi har desværre hele fire gange oplevet, at han er blevet afleveret det forkerte sted på hjemturen, og da det skete anden gang, købte vi en mobiltelefon til ham. En simpel telefon, hvor der kun er indkodet vore numre så han kan ringe til os,” fortæller Matties far, Michael, der måtte afsted i raketfart for at hente sønnen ved skolen.

Da drengen stod grædende ved skolen var der kommet en anden elevs mor, og havde spurgt hvad der var galt. Mattie fortalte at de alle var kørt, og han gav kvinden mobiltelefonen, hvorefter de sammen ringede til forældrene. Det er en episode, som der efterfølgende er blevet talt en del om i hjemmet i Over Jerstal. For drengen var naturligvis noget splittet da en fremmed dame pludselig henvender sig:

”Han har jo også lært at han ikke må gå med – eller snakke med - fremmede mennesker. Men her var det jo pludselig det rette at gøre – det er ikke let at forstå for en femårig. Heldigvis har han ikke virket bange og skræmt efterfølgende,” fortæller Maibritt Jørgensen.

Da børnene i den særlige taleklasse – børn fra hele kommunen - skulle begynde på Sct. Severin Skole var der mange spørgsmål fra forældrene omkring transporten.

”Den gang fik vi at vide, at der ville komme en mere detaljeret information, men den tror jeg vi alle stadig venter på. Vi havde nok forventet at der var kommet et stykke papir med lidt informationer om ruter, tider, kontaktliste osv - men de ting vi ved har vi måttet kontakte kommunens kontaktperson for at få at vide. Og det har endda været svært,” fortæller Maibritt Jørgensen, der i samme åndedrag roser skolen for sin indsats:

”Der er blevet brugt mange ressourcer på, at lære børnene hvordan de skal komme fra taxaerne og ind – og den anden vej. Skolen har brugt personaleressourcer på at vente på børnene, vise dem tilrette osv. Og skolelederen var da også hurtigt ude med en undskyldning da Matti blev efterladt – også selv om det slet ikke er skolens skyld. Kommune og Taxa har vi til gengæld ikke hørt fra,” siger Maibritt Jørgensen.

For Michael og Maibritt Jørgensen handler det hele ikke så meget om, at sønnen blev efterladt. Fejl kan ske. Men det handler om en utryghed omkring skoletransporten, som parret er sikker på at de deler med andre:

”Det handler om sikkerhed. Når vi f.eks kører med børn i denne størrelse i vor egen bil, skal de sidde på en selepude. Ellers risikerer de at blive kvalt i sikkerhedsselen ved et færdselsuheld. Vi spurgte ind til selepuder da vi kunne se, at børnene ikke sad rigtigt i taxaerne. Typisk sætter man selen ind under armen – to gange har vi endda oplevet at vores søn ikke har været spændt fast. Efter megen dialog fik vi at vide, at taxa er undtaget for disse regler, så hvis vi følte at det var nødvendigt, at vores søn skulle sidde på en selepude, måtte han selv medbringe én. Så nu slæber Mattie rundt på både pude og telefon hver dag,” fortæller Maibritt Jørgensen, der undrer sig over at et firma, der fast transporterer børn kan være undtaget fra en sikkerhedsregel, der netop er rettet mod børn.

”Jeg kan da sagtens forstå, at et taxa man prajer på gaden ikke nødvendigvis har fire selepuder i bilen. Men her har Haderslev Kommune en fast kørselsaftale hver eneste dag med børn i netop denne alder, hvor en selepude er påkrævet,” siger hun. Parret håber at den seneste hændelse vil skabe fokus om sikkerhed og tryghed ved transporten af kommunens skolebørn.

Mor Maibritt synes hun har en sej knægt. Og hun glæder sig over at han har sin mobiltelefon.

Kommunen beklager

Hos Haderslev Kommune er direktør Charlotte Veilskov Friis helt ren i spyttet:
"Det er en fejl, der aldrig må ske. Det er vi ulykkelige over og i den forbindelse skal man forstå at skolen er kommunen - Undskyldningen herfra er altså også fra kommunen," siger direktøren, der er forundret over hele problematikken omkring selepuder:

"Det står helt tydeligt præciseret i vort udbudsmateriale at alle regler omkring fastspænding af børnene skal kunne udføres efter færdselslovens krav. Herunder udtrykkeligt at det fornødne antal selepuder skal forfindes i bilerne. Der står endda helt tydeligt, at hvis der er divergens mellem færdselsloven og andre regelsæt - f.eks hyrevognsloven - er der færdselsloven, der gælder. Naturligvis skal femårs børn da ikke selv slæbe selepuder med," siger hun med eftertryk. At det så er fra kommunens koordinator beskeden om, at Mattie Jørgensen selv skulle medbringe en pude, kom fra, har Charlotte Veilskov Friis ingen forklaring på:

"Det er i hvertfald en klar fejl, som vi må rette internt, ligesom vi må se på om vores samarbejdspartner lever op til den aftale der er indgået," siger hun og understreger at kommunen iøvrigt har været meget tilfreds med samarbejdet med Haderslev Taxa.

Hver dag har Matti både mobiltelefon om selepude med sig rundt fra hjem til skole, fra skole til SFO og fra SFO til hjem.

Publiceret: 15. November 2012
Forfatter:

Din email:


Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
ctNwV
Indlæg: