Du KAN skrive på flere af disse debatfora uden at være logget ind. Men du få flere muligheder ved at oprette en gratis brugeprofil og logge ind.
Kontakt administrator, hvis du vil oprette dit eget debatforum: peter@wendelboe.dk


Anholdt for brandstiftelse :

Fotograf stævner politiet

Gennem tiden har Mathias Øgendal som fotograf været på pletten ved talrige udrykninger.
Men pludselig en morgen blev han selv mistænkt og anholdt

Når der rykkes ud til brand i Albertslund, sker det tit at Mathias Øgendal rykker med. Ikke fordi han er brandmand, men fordi han er fotograf. Mathias har taget massevis af billeder, og flere af dem har også kunnet ses her i Albertslund Posten. Nogle af billederne kan politi og brandvæsen også bruge, og derfor er det et arbejde der kræver et samarbejde og tillidsforhold til begge instanser. Af samme grund blev Mathias Øgendal stærkt chokeret over politiets reaktion, da han forleden morgen rykkede ud til endnu en brand. Han blev anholdt, sigtet for forsætlig brandstiftelse og sat i forvaring. Han er så rystet over forløbet, at politidirektøren i Københavns Vestegns Politi nu har modtaget en klage.

Rystet
I klagen skriver Mathias Øgendal, at han er rystet over betjentenes håndtering og adfærd. Al snak om at han var pressefotograf, blev i vrede og nedladende vendinger affejet, og hans bil blev åbnet og gennemrodet. Dette kontaktede han politigården i Albertslund om og klagede over, hvilket tilsyneladende bare gjorde betjentene endnu mere vrede, og så udviklede situationen sig ifølge Mathias Øgendal dramatisk: “Jeg satte mig efterfølgende ind i min bil for at gøre skriftlige noter vedrørende klagen. Betjent (XX) rettede nu henvendelse til mig i bilen og spurgte om, hvad jeg lavede. Jeg svarede, at jeg gjorde mig notater vedrørende den klage jeg ville indgive imod ham. Han oplyste mig nu om, at jeg var anholdt kl. 0430. Jeg blev ikke oplyst om, hvorfor jeg var anholdt”, skriver Mathias Øgendal i klagen.”

Lagt i håndjern
Efter anholdelsen blev han kørt fra stedet af en patrulje, men da han over politiradioen hørte at hans bil skulle ransages, krævede han at være til stede. Bilen vendte om, men herefter optrappede situationen sig yderligere. “Jeg gjorde betjent (XX) opmærksom på, at jeg ønskede at overvære ransagningen. Han oplyste herefter, at jeg kunne få håndjern på og blive sat over i patruljevognen.“ Der blev ikke fundet noget ved ransagningen. Men efterfølgende blev Mathias Øgendal kørt til politigården og indsat i en celle. Der var klokken 5 om morgenen. Først klokken 15 blev han løsladt, og det var ovenpå en afhøring hvor konklusionen var at han var renset for enhver mistanke om forsætlig brandstiftelse.

Overskredet alt
At politiet beklagede anholdelsen bagefter, får langt fra sagen til at slutte for Mathias Øgendal. “Politiet bør ikke have lov at opføre sig sådan. Man har overskredet alt hvad der hedder grænser i denne sammenhæng.” Han er i kontakt med en advokat og har nu klaget over uretmæssig anholdelse, frihedsberøvelse i over 10,5 timer og uretmæssig ransagning af køretøjet. Desuden måtte han på sin arbejdsplads, hvor han er afdelingsleder, aflyse to jobsomtaler, et internt møde og et kundemøde. Den erfarne fotograf er med sin klage fuldt bevidst om, at det kan påvirke samarbejdet med politiet: “Men det er op til politiet at afgøre fremtiden. Jeg lægger ikke op til andet end samarbejde, men det er da ikke sikkert det bliver nemmere”, siger Mathias Øgendal, der ikke mener episoden på nogen måde har påvirket samarbejdet med brandvæsenet.

Ïngen kommentarer
Redaktionen har forelagt Mathias Øgendals beskrivelse af sagen for Københavns Vestegns Politi. I en kortfattet mail skriver Vagn Jensen, sektionsleder i Ledelsessekretariatet: “Vi kan bekræfte, at vi har fået en henvendelse fra hr. Mathias Øgendal. Derudover har vi ingen kommentarer.”

03. April 2013
Forfatter:

Emne:


Spam forebyggelse:
Indtast venligst den viste kode i det nedenstående inputfelt. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
PPpjF
Indlæg: